Het Stel, social media advies en online presence
  • Home
  • Maak kennis
  • Ons aanbod
  • Opinie en inspiratie
  • Case
  • Ons bereiken
  • Zoek
Instagram account Het Stel

Een goed verhaal

In mijn vorige blog, het geheim van de social media strategie, komt naar voren dat de basis van een goede strategie het verhaal van het betreffende bedrijf is. Elk bedrijf heeft een verhaal en komt op een bepaalde manier over, net als elk mens. Als je verhaal duidelijk is, kan je dit consequent doorvoeren in vormgeving, marketing/communicatiestrategie, copy, sales, et cetera. Je verhaal is de basis voor het neerzetten van je merk en je merk herkenbaar maken.

Best belangrijk dus. Maar hoe kom je aan dat verhaal?

Regel nummer één: je verhaal moet oprecht zijn en kloppen. Een leuk verhaal bedenken heeft geen zin want daar prikt iedereen zo doorheen als ze te maken krijgen met jouw organisatie. Waar begin je dan?

Belangrijk is om goed te weten waar je merk staat in de markt. Is de organisatie bijvoorbeeld een prijsvechter of heel exclusief? B2b of b2c gericht? Is er een duidelijke doelgroep? Wat zijn je sterke en zwakke punten? Waar liggen nog kansen? Een SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats) analyse doen kan hierbij helpen.

Bedenk daarnaast vijf kernwaarden. Stel de volgende vragen; Je organisatie gelooft heilig in..? Je krijgt vaak feedback dat je organisatie..? Wat is bijzonder of belangrijk? En ga zo maar door. Let wel op, Klantvriendelijkheid en passie voor het product of de dienst horen daar niet bij, dat zijn vanzelfsprekendheden waar je als bedrijf niet zonder kunt. Schrijf eerste zoveel mogelijk woorden op en ga dan strepen tot je er vijf over hebt. Zo begin je heel breed en kom je steeds dichter bij de kern.

Stel een aantal van de bovenstaande vragen ook aan zo veel mogelijk verschillende betrokkenen, bijvoorbeeld aan klanten en werknemers om er achter te komen hoe zij je organisatie beleven. Je kunt bijvoorbeeld een enquête doen of via Facebook je vragen stellen.

Als je bovenstaande stappen hebt doorlopen weet je waar je bedrijf staat in de markt en wat de kernwaarden zijn die jouw organisatie herkenbaar maken. Maak van deze elementen een verhaal, schrijf het op in de taal die past bij de organisatie en je hebt een goede basis.

Als je je verhaal consequent neerzet en helemaal in lijn is met het karakter van jouw bedrijf, ben je betrouwbaar. En mensen gaan graag in zee met een betrouwbaar bedrijf.

Het Stel nieuwsbrief

meld je hier aan!
* = verplicht veld
uitschrijven

Contactgegevens

Het Stel
Rijnlaan 20
3522BN Utrecht

Sanne: 06 282 76 346
Jeroen: 06 50 470 882

sanne@het-stel.nl
jeroen@het-stel.nl

Link naar Instagram Link naar Facebook Link naar Pinterest Link naar LinkedIn Link naar Twitter Link naar Google+ Link naar Manuel
© Copyright - Het Stel, social media advies en online presence - Enfold Theme by Kriesi
  • Twitter
  • Dribbble
  • Twitter
Komen de volgers vanzelf? afbeelding bij artikel komen de volgers vanzelf is snapchat een facebook killer Snappen we het nog?
Scroll naar bovenzijde