Komen de volgers vanzelf?
Iedereen wil wel een succesvolle social media pagina waar honderden nieuwe volgers als vanzelf op af komen. Dit gebeurt echter niet automatisch, je moet eerst zelf hard je best doen om dit ‘tipping point’ te bereiken.
Succesvol worden op social media komt niet zomaar aanwaaien. Het opbouwen van een groep volgers is hard werken. Het vinden van de juiste mensen en deze vervolgens activeren is leuk en uitdagend maar kost ook tijd en behoorlijk wat inspanning. Het begint al met een strategie ontwikkelen voor de verschillende kanalen en het opzetten en vormgeven ervan. Ieder kanaal heeft weer zijn eigen manier van instellen en opmaken. En dan moet je nog beginnen met het echte werk.
Bereiken en betrekken
Je (veel te) langzaam groeiende publiek is namelijk hongerig. Als je ze niet tijdig van nieuwe leuke feiten en weetjes, inzichten, foto’s, video’s, infographics en andere ‘shareable’ content voorziet, haken volgers al snel weer af. Als je deze überhaupt al hebt, want nieuwe volgers vinden op de verschillende social media kanalen is een vak apart. Een vak waarover al heel wat, gratis te downloaden e-books, blogs en whitepapers vol zijn geschreven. Wat werkt op Facebook werkt niet op Instagram en op LinkedIn moet je op een heel andere wijze werven dan op Pinterest. En helpt het om advertenties in te gaan zetten? Dat ligt helemaal aan het kanaal, wie je bent en wat je boodschap is. Al deze werkzaamheden zorgen ervoor dat je de eerste tijd dagelijks uren bezig bent met het aanzwengelen van je community’s en het laten groeien van je fan base. Leads krijgen? Klantinzichten verwerven uit je social media inspanningen? Dat lijkt een verre droom als het aantal volgers van je Twitteraccount kleiner is dan de fanclub van je boekhouder.
Tipping point
Dat moet toch gemakkelijker kunnen? Op een gegeven moment moeten mensen jouw bijzonder informatieve en vermakelijke informatie toch wel bij anderen tegenkomen? In een zoekopdracht tegen jouw account aanlopen of via-via de suggestie krijgen om jouw pagina te gaan liken, volgen en delen? Zo werken sociale netwerken toch? Ja, op een gegeven moment zullen het aantal commentaren, retweets en het delen van je berichten exponentieel gaan groeien en gaat de aanwas van nieuwe likes en volgers automatisch zonder dat je hier uren aan gepuzzel in hoeft te steken. Op een gegeven moment kukel je over de rand, over het ‘tipping point’ waarbij je zoveel volgers en interactie hebt dat de olievlek zich vanzelf verspreid. Bij grote merken of bij populaire onderwerpen gaat dit vanzelf, als je een film- of popster bent, of je plots wereldwijde bekendheid krijgt, ook. De rest zal hard moeten werken om hier uiteindelijk te komen en uitzicht te krijgen op dit walhalla van zich automatisch uitdijende social media accounts.
Hoe groot is dit aantal? LinkedIn geeft je een speciale prijs als je meer dan 500 connecties hebt, dus wellicht zijn vijfhonderd volgers of paginalikes genoeg om je account in een stroomversnelling te brengen. Wellicht bij lange na niet. Social mediagoeroe Guy Kawasaki noemt als het hem gevraagd wordt een aantal van vijfduizend likes om over het tipping point te geraken. Als je goed zoekt in blogs en artikelen zul je waarschijnlijk nog vele getallen vinden die hier ergens tussenin zitten.
Hoe kom ik daar?
De waarheid is dat dit punt waarop je de juiste verzadiging hebt bereikt voor ieder account anders zal zijn. Het ligt aan hoe specifiek of uniek het onderwerp is waarover je schrijft, de grootte van de potentiële groep die over jouw onderwerp wil lezen, de hoeveelheid anderen die over hetzelfde onderwerp schrijven en hoe jouw bijdragen kwalitatief afsteken tegenover die anderen. Als je iets kunt zeggen over deze cijfers dan zul je ook een redelijke inschatting kunnen maken van de hoeveelheid relevante volgers die je waarschijnlijk nodig hebt. Heb je deze nog niet bereikt? Dan blijft het voorlopig nog even buffelen. We geven je hier vast deze vijf sociale ‘wezen’ om je op weg te helpen:
Wees jezelf: je bouwt aan jouw eigen reputatie
Wees interessant: zoek en deel relevante en unieke content en links.
Wees consistent: zorg dat je sociaal niet teveel aan mood swings leidt.
Wees bruikbaar: vraag niet alleen, antwoord ook vooral.
Wees dankbaar: als iemand je geholpen heeft, bedank deze dan in het openbaar.